Pikalinkit

Vinkkejä

ICE lyhenne kännykkään
ICE-lyhenteen (in case of emergency) käyttäminen tarkoittaa omaisen puhelinnumeron tallentamista oman matkapuhelimen muistioon ICE-nimellä.
On tärkeää valita ICE-koodin henkilöiksi sellaisia ihmisiä, jotka osaavat kertoa soittajalle esimerkiksi mahdollisista sairauksista tai lääkityksestä.

Vinkkejä, miten pärjätä arjessa.

Vuorovaikutustilanteet
  • fatikkiväsymyksen iskiessä on pidettävä 15-30 min paussi; omissa oloissaan, ulkopuoliset häiriöt mahd. vähiin
  • laske kymmeneen ennen kuin toimit tai kommentoit!

Arki
  • neurojumppaa aivoille
  • ristikot
  • laskutehtävät
  • pasianssi
  • shakki
  • marjapussi
  • sudokut

  • Uusi tehtävä -> pysähdy miettimään rauhassa, älä panikoi!
  • ”Kyllä pappa korjaa lastenlasten lelut” -> saa toteuttaa itseään, tuskin aiheutuu suurempaa vahinkoa
  • avaimet katkeavaan kaulapantaan kiinnitettynä tai vyöhön kiinnitetyssä ketjussa kulkee varmimmin mukana
  • säännölliset ja rutiininomaiset tavat päivittäin

Aistit
  • hajuaisti hävinnyt tapaturman seurauksena, olemassa nestekaasupullon tiiviyden tarkistamiseksi suihketta –> vuoto kuplii näkyvästi

Muisti
  • uuden nimen yhteyteen sen muistamiseksi jotain, mihin nimi liittyy, paikan voi myös kirjoittaa kännykän muistioon
  • hälyttävä lääkedosetti auttamassa lääkkeiden muistamista
  • lääkepurkki esille muistuttamassa lääkkeenottoa, kun lääke on otettu - purkki pois näkyvistä
  • painopakkauksen lääkerivi aloitetaan alusta viikon alussa, jolloin näkee onko kaikki otettu
  • Kaikki tapahtumat/tapaamiset kirjoitetaan muistiin, kännykkä, taskuun sopiva muistivihko, työhuoneen pöydälle muistilappu, jne
  • Muistatko sulkea tulisijan piipun pellin – jää usein auki. Piipun ympäristöön jotain epätavallista kunnes pelti on suljettu. esim. tuoli sulkemista varten, puulaatikon kansi jätetään auki jne.

Liikkuminen
  • hyppynaru apuna liikkumiskontrollin kehittämisessä
  • juoksuharjoittelu pururadan lyhyessä ylämäessä, juokse vaan sen verran kuin pystyt juoksemaan ”oikein”

Ajan ja paikan hallinta
  • väkimäärä häiritsee -> varmista päivittäistä omaa aikaa
  • kalenteriin tapahtumat (vrt. Muisti)
  • usein päivä (jopa vuosi) tarkistettava kalenterista, ajantajussa heikkouksia
  • vanhoissa, ennen tapaturmaa, opituissa paikoissa helppo kulkea, vanhat näkymät on mielessä
  • navigaattori tarpeellinen, autossa ja kävellen!
  • Pyrittävä lähtemään ajoissa, kiire vaikeuttaa toimintaa ja muistamista




VERKKOVARAANI