Pikalinkit

  • Etusivu
    Takaisin etusivulle
  • Ennaltaehkäisy
    Tietoa aivovammojen ennaltaehkäisemisestä
  • Vammautuminen
    Mikä se aivovamma sitten? Täältä löytyy vastauksia.
  • Kuntoutus
    Tietoa aivovammapotilaan kuntouttamisesta
  • Perhe
    Tarpeellista tietoa aivovammapotilaan perheenjäsenille ja muille läheisille
  • Ajankohtaista
    Viimeisimmät uutisemme
  • Kokemuskirjasto
    Aivovammapotilaiden ja heidän läheistensä kertomuksia ja kokemuksia
  • Yhteystiedot
    Jäikö jotain epäselvää? Ota yhteyttä ja koetetaan yhdessä selvittää

Vinkkejä

  • Voit aina pitää kaulassa kaulapussia, jossa kuljetat mukana tärkeimmät laitteet. Myös vyölaukkua voi käyttää.
  •  
  • Lähtiessäsi asioille, voit ottaa kaulapussiin mukaan sanelukoneen. Sanelukoneeseen voi äänittää ohjeita asioinnin helpottamiseksi. Sanelukoneesta voi kuitata valmiiksi saadut asiat pois muistista.
  • Aivovammaranneke ja kortti!
  •  
  • Jos taskut unohtuvat auki osta taskuttomia vaatteita tai ompele taskut kiinni
  • Henkilö voi pitää kynää kädessään ja naputtaa sitä kämmenpohjaa vasten, jotta oma asia pysyy mielessä ja malttaa odottaa vuoroaan keskustelun aikana.
  •  
  • Kirjoita ulko-oveen lappu, ”muista avain”.
  •  
  • Muistitaululle voit kirjoittaa tärkeät päivittäiset asiat ja ”ruksata” ne saatuasi valmiiksi
  •  
  • Pyri noudattamaan säännöllistä päivärytmiä. Apuna voit käyttää kirjallista/kuvallista päivästruktuuria.
  •  
  • Pyri lähtemään ajoissa ja tekemään valmistelut ennakkoon.
  •  
  • Pidä muistutuskello kaulassa muistuttavista tärkeistä päivärutiineista, kuten syöminen, lääkkeet ja nukkuminen.
  •  
  • Taputukseen tai vihellykseen tai muuhun ääneen reagoiva avaimenperä auttaa löytämään hukassa olevat avaimet.
  •  
  • Liike/äänitunnistin valot, jos et löydä katkaisinta itse.
  •  
  • Ruokapäiväkirjan pitäminen auttaa muistamaan säännöllisen ruokailun.
  •  
  • Voit kuunnella äänikirjoja, jos lukemisessa on ongelmia.
  •  
  • Jos puheen tuottamisessa on ongelmia, laulaminen voi auttaa.
  •  
  • Sisustustarroilla voit merkitä kodin eri osia auttamaan tilan hahmottamisessa.
  •  
  • Osoitekortti auttaa muistamaan takaisin perille.
  •  
  • Lähialueen yksinkertainen kartta auttaa tilan hahmottamisessa kotoa poistuessasi.
  •  
  • Vapaaehtoistyö ja harrastukset pitävät sopivan kiireisenä.
  •  
  • Odottamista voi helpottaa esim. mobiilipeleillä ( tetris tai angry birds).
  •  
  • Tee yksi asia kerrallaan
  •  
  • Poista tarpeettomat esteet kotoa.
  •  
  • Ota aikalisä asioille ja tunteille. Pysähdy - hahmota - toimi.
  •  
  • Viihdy luonnossa
  •  
  • Jos mahdollista, hanki helppohoitoinen kotieläin.
  •  
  • Ennakoi kotoa lähtö ja valmistaudu siihen tarpeeksi ajoissa. Näin voi välttää kiirettä.
  •  
  • Vältä kiirettä.
  •  
  • Hahmottamiseen auttaa asunnon hyvä valaistus ja oikea värien valinta.
  •  
  • Opettele rajoituksesi ja muista pyytää apua tarvittaessa. Usein toinen ihminen on paras apuväline.
  •  
  • Laita tärkeimmät numerot pikavalintaan.
  •  
  • Aloita tekeminen aina halvaantuneelta puolelta. Siitä tulee rutiini ja asiat tulee tehtyä loppuun.
  •  
  • Ajastimella toimiva pyörivä lautanen voi auttaa toispuoleisessa näkökenttä puutoksessa.
  •  
  • Vesihana voi toimia liiketunnistimella.
  •  
  • Jos käyt reissussa voi sieltä ottaa kuvia. Ne toimivat muistin apuna.
  •  
  • Tarpeeksi iso ja selkeä tietokoneen näppäimistö auttaa kirjoittamisessa.
  •  
  • Autossa voi käyttää erikoisen väristä peitettä tunnistamisen helpottamiseksi.
  •  
  • Auton tai pyörään voi asentaa paikantimen, eikä se pääse hukkumaan.
  •  
  • Auton antenniin voi kiinnittää esimerkiksi ilmapallon tai muun helposti tunnistettavan asian, esim. sukkahousut.
  •  
  • Kun väsyttää, kannattaa levätä.
  •  
  • Ajastimella toimivat verhot jotka menevät illalla kiinni ja aamulla aukeavat.
  •  
  • Ajastimella toimivat valot.
  •  
  • Puhuva jääkaappi joka ilmoittaa, jos sieltä jotain puuttuu.
  •  
  • Loton voi aina laittaa kestona.
  •  
  • Sukkahousuja voi käyttää esimerkiksi halvaantuneen jalan nostoapuvälineenä, esim. jalan sängylle nostamisessa.
  •  
  • Sähköpostilla voi kätevästi hoitaa asiat jos puhelimessa asioiminen on haasteellista.
  •  
  • Ostokset voi tilata kaupasta kotiin jos kaupassakäynti on estynyttä.
  •  
  • Kun on tarpeen keskittyä johonkin asiaan, on hyvä sulkea häiritsevät asiat ympäriltä.
  •  
  • On hyvä keskittyä yhteen asiaan kerrallaan eikä koettaa tehdä monta samaan aikaan.
  •  
  • Silmälappujen käyttö voi auttaa keskittymään.
  •  
  • Näkö ongelmissa tv-ruudun isontaja voi auttaa. myös lukemisessa tekstinsuurennuslasi on avuksi.
  •  
  • Naapureihin kannattaa tutustua esim. talon yhteisissä tapaamisissa kuten pihatalkoissa.
VERKKOVARAANI